Kostymemaker Lene Jacobsen


Lene_Symaskin

Fra mimreveggen: Lene som Sonja i "Reisen til julestjernen"

Fra mimreveggen: Lene som Sonja og Kent-Ove Eide som konge i «Reisen til julestjernen»

I 2011 gikk Tove Rigereide, Fyllingsdalen Teaters gründer og alles teatermor, dessverre bort. Den vanskelige jobben med å bevare teateret startet. Det var sterke krefter som ønsket å videreføre arven og det gode miljøet og det ble kjempet for å få dette til. Lene Jacobsen var en av de som stod frem og sammen med Jørn Kvist og Per Magne Kristiansen dannet hun teaterets trekløver.
Etter at teateret var reddet og stiftelsen etablert er Lene fortsatt en fremtredende del av teateret. Hun har tatt over arven etter sin grandtante Tove og har overtatt rollen som teatermor. Teateret kjente hun godt fra før. Allerede som 6-åring begynte hun ved teateret og debuterte som mus i Askepott. Etter dette har hun hatt store roller som Tornerose og Sonja i «Reisen til julestjernen». Blant annet har hun spilt sammen med Kent-Ove Eide som nå står på scenen som Scrooge i «En Julefortelling». Selv om hun nå har overlatt skuespillingen til sine døtre, hender det at hun fortsatt dukker opp på scenen – senest som Undis i «Ronja Røverdatter» (2012).
Lenes mormor, Toves søster, var også aktiv ved teateret både på scenen og som kostymemaker. Lene lærte mye kostymemaking fra sin mormor.

Jacobsen har et naturlig anlegg for dette og er Fyllingsdalens teaters kostyme-MacGyver. Om noe går i stykker i siste øyeblikk gjelder det å være kreativ og bruke det man har for hånden.

På plakaten: Lene som Tornerose

På plakaten: Lene som Tornerose

Ettersom Lene har så stor erfaring fra scenen, vet hun også hva som virker. Hun vet hva publikum liker, men også hva som fungerer og er funksjonelt for skuespillerne. Med små budsjetter tryller hun frem de flotteste kostymer av klær og kostymer som ikke lenger er i bruk. Jacobsen bruker ikke mønster, men syr de fleste kostymene etter eget hodet. Hun synes det er godt å få bruke kreativiteten sin og hun legger ned mange timer i teateret. Lene har full jobb ved siden av, så det er ikke sjelden man kan høre symaskinen til langt på natt.
Kulturkritikerne har også merket seg løftet teateret har fått og kvaliteten til kostymemaker Jacobsen. De er ikke i tvil om at «Både kulisser og kostymer er på nivå med det man ser på større scener» (Bergensavisen, 15.09.2012).