Erfaren koreograf debuterer som regissør i «Oliver Twist» 2


Ann-Terese AasenAnn-Terese Aasen debuterer som regissør i «Oliver Twist» på Fyllingsdalen teater og gleder seg veldig over oppgaven. Det at det nettopp er «Oliver Twist» passer Ann-Terese godt ettersom det også lar henne leke med koreografi i de ulike sangnumrene musikalen inneholder. Aasen har en solid utdanning og kritikerrost erfaring. Blant annet fikk hun veldig god kritikk for sin koreografi i kortfilmen «The Perfect Dance» (2013).
Aasen er ikke ukjent med Fyllingsdalen teater. Fra 2008 har hun vært tilknyttet Fyllingsdalen teateret som koreograf på flere oppsetninger som blant annet «Aladdin», «Tornerose» og senest i «Annie», som hadde stor suksess nå i vår.

Ann-Terese er bergenser, men har i de senere årene bodd i Oslo. Derfor er det ekstra kjekt for henne å ta disse oppdragene i Bergen. I tillegg til den spennende utfordringen i oppgaven som regissør har hun nå en flott anledning til å tilbringe tiden med den delen av familien som bor i Bergen. Dette gjør at barna kan være med dem, mens Ann-Terese er på teateret.

Oliver1Ann-Terese er veldig fornøy med castet til «Oliver Twist», både barn og voksne. Flere av dem har hun jobbet med før og visste hvilken profesjonalitet de besetter. Det ga henne en ramme og en trygghet da hun skulle visualisere og skape sin «Oliver Twist». I tillegg satt flere av sangene godt allerede før høstens prøver slik at små og store skuespillere kunne konsentrere seg om å lære koreografien. Dette gjorde prøvene mer effektive. Det var også en stor fordel at mye av kulissene var tidlig ferdig slik at scenen kunne visualiseres og øves inn i sitt rette miljø.Teamet rundt Ann-Terese er også veldig godt og profesjonelt. Hun har en musikkansvarlig i Even Johannessen og ikke mindre enn to regiassistenter i Karoline Stemre og Mats Johannessen. Alle tre spiller selv i stykket og har dermed den fulle dybden og forståelsen av hva som trengs.

Dickens lar oss ane karakterenes historie og hvordan den har formet dem til den de er på det tidspunktet vi møter dem.

Det er Dickens univers som fasinerer Ann-Terese mest. Hvordan han lar oss ane karakterenes historie og hvordan den har formet dem til den de er på det tidspunktet vi møter dem. De aller fleste står nederst på rangstigen og må kjempe for tilværelsen. Oliver er den røde tråden som guider oss gjennom denne psykologiske vandringen. Hans tilstedeværelse kaster lys på de andre karakterene, trekker dem frem for oss og synliggjør dem. Spenningen i historien bidrar også til å utfordre personene og får frem deres grunnleggende egenskaper og verdivalg. Oliver har også sin egen reise – en reise fra en sart gutt på et grufullt barnehjem og ut i en verden der han plutselig må klare seg alene.
Ann-Terese er glad i historien om «Oliver» og ønsker å ta dere med på Olivers gripende reise.

 

Fra prøvene:
[dmalbum path=»/wp-content/uploads/dm-albums/Oliver Twist prver/»/]


2 tanker om “Erfaren koreograf debuterer som regissør i «Oliver Twist»

  • nina storegjerde

    hei,

    Jeg lurte på hvilken alders gruppe Oliver Twist passer for? Er det ok for en treåring å se denne forestillingen?

    Mvh
    Nina Storegjerde

    • Bjørnar Torvik

      Hei Nina. Vi tenkte opprinnelig at Oliver Twist var greit for ganske små barn. Men på premieren så vi at noen barn blir skremt av en av scenene mot slutten. Vi sier derfor nå at stykket passer for barn fra 5 år og oppover.
      Nærmere jul kommer imidlertid en teaterforestilling som er midt i blinken for en 3 åring. Vi har brukt rollefigurene fra Vennebyen og laget et spennende teaterstykke. «Jul i Vennebyen» har premiere 22. november og spilles til tett oppunder jul.

      mvh
      for teateret
      Bjørnar Torvik

Det er stengt for kommentarer.