Ann-Terese Aasen


AnnTereseAasen 1500x1000

Ann-Terese Aasen er koreograf og regissør, med flere kritikerroste forestillinger bak seg. Hun er utdannet danser ved London Studio Centre, i tillegg til at hun har studert ledelse av film-, TV- og sceneproduksjoner ved BI. Hun har  i over 10 år jobbet som koreograf, danser, regissør, pedagog og produksjonsleder.

Ann-Terese har koreografert kjente oppsetninger som Eugen Onegin, Little Shop of Horrors, Annie, Aladdin og Kardemommeby, samt regissert og koreografert Oliver Twist. I tillegg har hun koreografert flere nyskrevne stykker, blant annet Gatenes Helter av Stig Holmås, Ut på Nordnes av Gunnar Stålesen, Rødt Lys av Per Jan Ingebrigtsen og In the Neighborhood av Steinar Thorsen. I 2013 koreograferte hun kortfilmen The Perfect Dance, av Anne Elvedal, som fikk både nasjonal og internasjonal oppmerksomhet. I New York mottok filmen strålende kritikk i forbindelse med den anerkjente filmfestivalen Dance on Camera. Kun én gang tidligere i norsk dansehistorie har en norsk film blitt representert ved festivalen, som omtales som verdens største dansefilmfestival. Som danser har Ann-Terese blant annet medvirket i forestillinger som Carmen og Askepott i Grieghallen, og Sommefugl på Den Nationale Scene. For de to sistnevnte, var hun også produksjonens koreograf.

Ann-Terese har hatt oppdrag for blant annet Thesbiteateret, Bit20 Ensemble, Bergen Nasjonale Opera (tidl. Den Nye Opera), Vestlandske Teatersenter, Fyllingsdalen Teater, Hordaland Teater, Krabatene, Nordnorsk Opera og Symfoniorkester og Trondheim Symfoniorkester.

Forestillinger Ann-Terese har koreografert er vist ved en rekke scener i landet, inkludert Den Nationale Scene, Ole Bull Scene, Grieghallen, Cornerteateret, Haugesund Teater, Stormen Kulturhus og Olavshallen. Som pedagog har hun undervist ved Bergen Kulturskole, Bergen Dansesenter, Langhaugen videregående skole, Hildemors dansesenter og Askøy Kulturskole. I tillegg er hun fast dansepedagog ved sommerskolen, Sommerstryk.

I 2015 satt Ann-Terese i tekstkomiteen til 24 Plays in 24 Days og ble i tillegg styremedlem i dansekompaniet Karen Foss Quiet Works. Fremover kommer Ann-Terese til å arbeide med gjenopptakelse av operaen Eugen Onegin, sitte i utviklingskomiteen til Torshovloftets neste festival, samt arbeide med å realisere egne prosjekter.

I november er hun tilbake på Fyllingsdalen Teater som koreograf for forestillingen vi setter opp i januar 2016.

Foto: Yaniv Cohen