Pippi

Pippi-Slider2

(Omtalen er skrevet av regisør Sturle Bjordal)

For sytten år siden stod jeg på en scene for alle første gang. Scenen var på Fyllingsdalen Teater og oppsetningen var “Pippi Langstrømpe”.

pippi_mariellDet er mye jeg ikke husker fra den gang, men min første replikk ­ – den sitter som spikret. Ingen hadde vel trodd at den lille gutten som satt ved skolepulten i Pippi’s univers, og dro seg i skjortekanten av nervøsitet før han med klar, teatralsk, stemme sa: “Åtte!”, en dag selv skulle regissere nettopp “Pippi Langstrømpe” på samme scene. Jeg vet at i likhet med Pippi, har jeg store sko å fylle. Og når jeg for første gang tar på meg regissør hatten og det for selveste Pippi, så gjør jeg det med stor glede og med mye ydmykhet.

Som liten var det ikke sjeldent at jeg fant fram VHS kassetten med Pippi på. Det var noe ved hennes enkle væremåte som traff meg den gang. “Det har jeg aldri gjort før, så det kan jeg sikkert”, “hvis du lurer så fælt på hva hovedstaden i Portugal er, så ring for all del direkte til Portugal og spør”, “jeg er et barn, dette er hjemmet mitt, altså et barnehjem” ­ er kjente Pippi sitater. Så enkelt kan det altså være!

Som voksen er det andre deler av Pippi som også treffer meg. Pappaen hennes, Kaptein Langstrømpe, blir tatt av en bølge, men Pippi er sikker på at han har flytt på flesket til nærmeste øy og at han lever. Etterhvert får vi se troen til Pippi bli til et håp som sakte går over i tvil. For at dette skal bli en levende forestilling, er det vel så viktig å vise denne siden av Pippi.

Jeg har fått med meg et fantastisk ensamble og jeg er sikker på at vi vil lage mye liv og røre i Astrid Lindgrens, Pippiverden. Sammen skal vi skape en forestilling med mye humor, akrobatikk og litt alvor. Denne forestillingen kommer til å være preget av mine barndomsminner om Pippi, men jeg vil også tilføre mye nytt. Blandt annet har vår egen Herr Nilsson blitt sendt på sirkusskole, slik at han er klar for ekstra mye sprell til premieren 26 februar.

Nå gjenstår det bare å se om regisør­hatten passer. Jeg får prøve å leve etter et av Pippi’s mest kjente sitat :
“Dette har jeg aldri gjort før, så det får jeg sikkert til!”.

Pressen skriver

ba_logo

En supersjarmerende heltinne, en akrobatisk Herr Nilsson og klovnete politifolk gjør Fyllingsdalens Pippi til en vinner. les mer her

Sturle Bjordal overrasket alle med et frieri til sin kjære etter premieren på «Pippi Langstrømpe» på Fyllingsdalen Teater. les mer her

Det er nostalgisk å ha den rollen igjen, minnene strømmer på. Det er artig å stå på scenen igjen, sier Kvist. les mer her

Nå har to politikonstabler endt på akutten etter møte med Pippi. les mer her

Kjøp billetter

Klikk på en dato for å kjøpe billetter!

Pippilangstrømpe

Av Astrid Lindgren

Regi: Sturle Bjordal

Scenografi: Bernt Olaf Nesbø

Scenedramatisering: Johan Gille

Oversettelse: Arnfinn Hagen

Spillelengde: ca 1,5 t

Medvirkende:

Sturle BjordalSturle Bjordal
I en alder av åtte år debuterte Sturle på scenen for første gang, scenen var på Fyllingsdalen teater og forstillingen var Pippi Langstrømpe. Siden den gang har han vært fast inventar på teateret og har medvirket i de fleste oppsetninger. I 2011 og i 2014 medvirket han som “Knut” i det kritikkerroste stykket “Et bedre sted” og som røver i “Ronja Røverdotter” på Den Nationale Scene.
Når Pippi Langstrømpe settes opp på Nye Fyllingsdalen teater denne gang står ikke Sturle på scenen som skuespiller, men som regissør. Og det for første gang.
Han har tatt fatt på denne oppgaven med stor ydmykhet og en god porsjon nerver.
Prøvene er nå kommet godt i gang og Sturle har satt sammen et ensemble med krutt i. Han kan love en forestilling med mye latter, akrobatikk og haugevis av talent.
Vi gleder oss til premiere 26 februar!

Mariell Christensen Sætre
Mariell Christensen SaetreMariell er 16 år gammel og har vært aktiv på Fyllingsdalen teater siden 2009 da hun debuterte i oppsetningen “Annie”. Siden den gang har hun medvirket i “Hakkebakkeskogen”, “Askepott”, “Snehvit”, “Folk og røvere i Kardemommeby” og “En julefortelling”. I 2014 sjarmerte Mariell alle i rollen som Jumpy i publikumssuksessen “Jul i Vennebyen” og våren 2015 spilte hun Pippi. I tillegg til sin lidenskap for teater, så er hun aktiv på fotballbanen.

Marthe Naess Iversen
Marthe IversenMarthe er 14 år gammel og debuterte på Fyllingsdalen teater for to år siden i «En julefortelling». I neste oppsettning tok hun alle med storm og fikk hovedrollen som “Annie” i oppsetningen med samme navn. Siden den gang har hun medvirket i “Oliver Twist” og som “Apa” i publikumssuksessen “Jul i Vennebyen”. Tidligere har Marthe spilt fotball og danset ballett, men nå er det teater som er på plakaten.

Synne Odland Aase
Synne Odland AaseSynne er 12 år og har allerede utmerket seg innenfor teater og dans. Hun har også erfaring fra radioreklamer, kortfilmer, TV reklame og diverse andre småting. Hun startet ved Fyllingsdalen Teater i en alder av 4 år, som mus i Askepott. Etter dette var det gjort, Synne var frelst. Hun har siden spilt i det meste av oppsetninger her, bortsett fra når hun har vært tilknyttet DNS.
Synne har spilt på flere scener i Bergen: Den Nationale Scene, Grieghallen, Fyllingsdalen Teater, Gamle Bergen, Barnas Hus, Fana Kulturhus og Forum Scene.
Hun har bl.a medvirket i Hellemyrsfolket på DNS 2014, Robin Hoods Hjerte på DNS 2013, Fanny og Alexander på DNS 2012, 5 år i Putti Plutti Pott i Grieghallen hvorav de 3 siste i hovedrollen som Putti Plutti Pott, 2 år i Kaptein Knurr og Mareminemysteriet i Gamle Bergen hvorav 2014 i hovedrollen som Baldrian. Nå sist som apen Herr Nilsson i vår oppsetning «Pippi». Hun har også opptrådt på Raftoprisutdeling på DNS 2014, spilt inn radioreklamer på Radio1 for Vitek og Åsane Storsenter.
I tillegg til sin interesse for teater har Synne en lidenskap for dans. Hun har vært innom flere stilarter, men har nå landet på ballett og Freestyle Discojazz. I 2014 tok hun en 1 . og en 2. plass i NM i sin klasse. (foto:Helge Aspevik)

Ida Ødven Knutsen
Ida Ødven KnutsenIda er tolv år gammel og debuterte på scenen på Fyllingsdalen teater under oppsetningen “Annie” i 2014, hvor hun spilte barnehjemsbarnet “Duffy”. Hun har også medvirket i “Putti Plutti Pott” som nissen “Sylte”. I tillegg hadde hun rollen «Annika» i «Pippi Langstrømpe» her på Fyllingsdalen i vår. Ida er elev ved teaterskolen ved Fyllingsdalen Teater og går i tillegg ukentlig til sangpedagog. Ved siden av sin interesse for sang og teater, spiller Ida piano og gitar.

Sebastian Golinveaux
Sebastian GolinveauxSebastian er 14 år gammel og har siden 2013 vært elev på teaterskolen ved fyllingsdalen teater.På den tiden har han rukket å vært med i flere oppsetninger,bl.a «En julefortelling»,»Annie»,»Oliver» og «Pippi langstrømpe» hvor han spilte Tommy.

N​ina Martine Borlaug Gudim
N​ina Martine Borlaug GudimNina Martine er elleve år gammel og har vært elev ved teaterskolen på Fyllingsdalen teater siden høsten 2012. Hun har medvirket i en rekke oppsetninger ved teateret, bl.a “En julefortelling”, “Pinocchio”, “Oliver Twist” og “Jul i Vennebyen”. I 2013 spilte hun rollen som “Kamomilla” i oppsetningen “Folk og røvere i Kardemommeby”. Tidligere har Nina Martine drevet med både dans, sang, karate og svømming, men dette er lagt på hyllen for hennes største interesse ­ teater.

Nikolai Haaland
Nikolai HaalandNikolai er 13 år gammel og startet i 2014 på Circus skole ved Fyllingsdalen teater. Etter en flott avslutningsforestilling med Circus skolen fikk Nikolai spørsmål om å komme på audition for oppsetningen “Oliver Twist”. Han gjorde en god audition og det førte til at han medvirket i “Oliver Twist”, høsten 2014. I Pippi (2015) var han Tommy. Tidligere har Nikolai gått på drama ved Kulturskolen i Bergen og har i tillegg gått på dansekurs.

Siv May Knudsen
Siv May KnudsenSiv May er det man kan kalle en veteran på Fyllingsdalen teater.
Som 19 åring trakket hun inn på teateret etter å ha debutert på en russerevy.
I hele 11 år spilte hun i utallige oppsetninger: bl.a «Annie», «Askepott», «Peter Pan», «Hakkebakkeskogen» og «Gå å legg deg».
Hun har også vært innom Den Nationale Scene, Teaterverkstedet Torshov og har hatt en rolle i NRK sin serie «På lokalet».
I 1993 la Siv May skuespillerdrømmen på hyllen og arbeidet med andre ting.
Helt frem til en høstdag i 2013, da hun fikk en telefon fra Nye Fyllingsdalen teater med en forespørsel om å spille rollen som «Miss Hannigan» i oppsetningen «Annie».
Og i april 2014 sto hun igjen på scenen i det lille teaterhuset i Fyllingsdalen.

Arild FesteArild von Feste
Arild von Feste debuterte på Fyllingsdalen teater som “Herr Buldre” i “Oliver Twist”, høsten 2014. Han hadde også et lite vikariat som ordfører under «Jul i Vennebyen”, julen 2014. I «Pippi» spilte Arild den klumsete tyven Blom og Kaptein Langstrømpe. Tidligere har Arild spilt teater i hjembygden, i Bergen og i Trondheim. Han har også gått på dramalinjen ved Fyllingsdalen vgs og studert drama/teater ved NTNU i Trondheim.

Simen Christophersen Olerud
Simen Christophersen OlerudSimen Christophersen Olerud er bare 12 år, men har allerede rukket å medvirke i mange av oppsetningene på Fyllingsdalen teater. Med roller som «Tommy» i «Folk og Røvere i Kardemommeby» (2013), Charles Dickens følgesvenn «Marty» i «En Julefortelling» (2013), lurendreieren «Dodger» i «Oliver Twist» (2014) og tyven Dunder i Pippi (2015) har Simen mye erfaring. I tillegg til sitt engasjement på Fyllingsdalen teater, så har Simen spilt skoleteater på Bjørndalsskogen skole, samt gått et år på teater og tverrfaglige kulturfag ved Bergen kulturskole.

Emilie Faaberg-Johansen
Emilie Faaberg JohansenEmile er elleve år og har vært elev ved teaterskolen på Fyllingsdalen teater siden høsten 2012.
I 2013 debuterte hun på scenen som bybarn i “Folk og røvere i Kardemommeby” og da var det gjort. Emilie var bitt av teaterbasillen. Siden har hun medvirket i alle barnestykkene som har blitt satt opp på teateret. Hun har spilt bybarn i «Annie» og «En Julefortelling», barnehjemsbarn i “Oliver”, skoleelev i «Pippi» og “Mia” i publikumssuksessen “Jul i Vennebyen”.
I tillegg til teateret har Emilie jobbet som dubber for Zweidorff Studios i Bergen og har en av hovedrollene- «Mia», i årets julekalender, «Piratskattens Hemmelighet», på NRK Super.
Hun har også vært statist i et par kortfilmer.

Charlotte Faaberg-Johansen
Charlotte Faaberg-JohansenCharlotte entret scenen på Fyllingsdalen teater for første gang under “Annie”, våren 2014. Inspirert av datterens debut på teateret, våget hun seg på audition og fikk rollen som Mrs. Green (tjener), Boylansister og byfolk. Etter Annie gikk hun videre til å spille Fru Himmelseng i «Oliver», »Mor (Kristin)» i Jul i Vennebyen og skolefrøken og sjørøver i «Pippi».
Charlotte har også jobbet som dubber for Zweidorff Studios i Bergen og har stemmen til «Eva» i årets julekalender, «Piratskattens Hemmelighet» på NRK Super. Hun har også medvirket som statist i den italienske storfilmen Quo Vado.
Charlotte har bakgrunn som sportsdanser og var i verdensklasse som junior. I tillegg har hun drevet en del med show og reiste blant annet rundt i halvannet år over hele USA og Europa med gruppen “Up With People”

Oddvin Andre Bruntveit Fosen
Oddvin Andre Bruntveit FosenOddvin er Fjorten år gammel og har gått på teaterskolen ved Fyllingsdalen teater siden 2010.
I en alder av åtte år sto han på scenen for første gang under oppsetningen “Askepott» (2010). Siden den gang har han medvirket i samtlige av oppsetningene som har vært satt opp, bl.a «Reisen til Julestjernen», “Ronja Røverdatter”, “En julefortelling”, “Hakkebakkeskogen”, “Annie” og “Oliver Twist”. Oddvin har stort engasjement på Fyllingsdalen teater og har også flere oppgaver bak scenen.

Elisabeth Breivik
Elisabeth er ni år gammel og har gått på teaterskolen ved Fyllingsdalen teater siden 2014.
Hennes første oppsetningen var “Annie” , våren 2014, hvor hun spilte bybarn. Elisabeth er en aktiv jente som i tillegg til sin interesse for teater, driver med karate.

Anita Breivik
Anita BreivikAnita debuterte på scenen på Fyllingsdalen teater under oppsetningen “Annie”, våren 2014. Hun medvirket nylig i det k​ontroversielle stykket “Våryr”, som var en ungdomsforestilling på Fyllingsdalen teater. Anita er også involvert i teateret bak scenen, hvor hun bygger kulisser. I tillegg til sin lidenskap for teater, har hun interesse for sang og musikk.

Ada Heiberg-Andersen
Ada Heiberg-AndersenAda er åtte år og har gått på teaterskolen ved Fyllingsdalen teater siden 2013. Hun debuterte som skuespiller i Pippi Langstrømpe (2015). I tillegg til sin interesse for teater, så synger Ada i Jordbærhagen Barnegospelkor og deltar på teaterkurs i regi av SFO på Skeie Skole.

Louise Isabel Knudsen
Louise Isabel KnudsenLouise Isabel er elleve år og har gått på teaterskolen ved Fyllingsdalen teater siden 2013. Hun debuterte på scenen under oppsetningen “Annie” høsten 2013, som byfolk. Deretter medvirket hun i “Oliver Twist” som barnehjemsbarn. Utenom sitt engasjement på teateret, er Louise Isabel en ivrig konkurranse turner i rytmisk Sportsgymnastikk og har drevet med turn/dans siden hun var fem år.

Leah Smørdal Kvist
Leah Smordal KvistLeah er syv år gammel og debuterte på scenen på Fyllingsdalen teater i 2012, under oppsetningen “Hakkebakkeskogen”. Siden den gang har hun medvirket i “Pinocchio” og “En julefortelling”. Leah er også aktiv på teaterets cirkusskole, hvor hun boltrer seg i trapesen. Med en mamma som er oppvokst på cirkus og en pappa som er teatersjef, kan vi vel si at denne jenten er født til å stå på scenen.

Markus Barsnes Torvik
Markus Barsnes TorvikMarkus er ti år gammel og startet på teaterskolen ved Fyllingsdalen teater i 2011. Samme år som han medvirket i sin første oppsetning, Ronja Røverdatter. Etter dette har han medvirket i de fleste oppsetningene på teateret, bl.a “Hakkebakkeskogen”, “En julefortelling”, “Annie”, og “Oliver Twist” Han var brumlemann i «Hakkebakkeskogen» og Lille Tim i «En julefortelling».
Markus sin interesse for skuespill startet etter å ha sett Hakkebakkeskogen som liten, etter dette fant de teaterskolen ved Fyllingsdalen teater og skuespillerfrøet var sådd.

Amalie Knapskog
Amalie KnapskogAmalie er snart ti år gammel og startet på teaterskolen ved Fyllingsdalen teater i en alder av fire år. Da hun var fem år debuterte hun for første gang på scenen under oppsetningen “Reisen til julestjernen”. Siden har hun medvirket i alle barneoppsetningene ved teateret, bl.a. som mus i «Hakkebakkeskogen», løven i «Kardemomme by», barnehjemsjenten Kate i «Annie» og en av nissens alver i «Jul i Vennebyen». Amalie har også hatt en liten rolle i kortfilmen “Til mamma” da hun var åtte år gammel og var statist i Varg Veum filmen, “Din til Døden”, i en alder av femten måneder.

Sigbjørn Revheim Svellingen
Sigbjørn Revheim SvellingenSigbjørn er tolv år gammel og startet på teaterskolen ved Fyllingsdalen teater, våren 2010. Han debuterte på scenen høsten samme år, i oppsetningen “Folk og røvere i Kardemomme By”. Samme høst spilte han også smånisse og skogsnisse i “Reisen til julestjernen”. Siden den tid har han medvirket i flere oppsetninger ved teateret, bl.a “Ronja Røverdatter”, “Pinocchio” “En julefortelling” og “Annie”. Våren 2015 spilte han skolebarn og byfolk i “Pippi Langstrømpe”.

Eva Louise Langholm
Eva Louise LangholmEva er tolv år og har vært elev teaterskolen ved Fyllingsdalen teater siden 2013. I 2014 medvirket hun i “Annie”, som den lille barnehjemsjenten “Molly”. Hun har også medvirket i andre oppsetninger ved teateret, bl.a i “Folk og røvere i Kardemommeby”, “En julefortelling” og “Jul i Vennebyen”. I 2014 medvirket Eva i Den Nationale Scene sin oppsetning, “Sånne som oss”, hvor hun spilte “Linn”. I tillegg til sin interesse for teater, spiller Eva fiolin.

Jakob Husa Moldestad
Jakob Husa MoldestadJakob er tolv år og har spilt i spillefilmen Vegas (2009) som lillebroren, Daniel. Han har spilt i to reklamefilmer, fire kortfilmer med film­ og TV­produksjonsstudenter ved Universitetet i Bergen og kortfilmen Brødre med regissør Andreas Hauknes Reksten. Han begynte på teaterskolen januar 2013 og har siden det vært med på Fyllingsdalen teater i En julefortelling som unge Scrooge, Annie som byfolk, Oliver Twist som Oliver, Jul i Vennebyen som Morten og Pippi som skoleelev.

Malin Lønøy Olsen
Malin Lonoy OlsenMalin er elleve år og har vært elev på teaterskolen ved Fyllingsdalen teater siden 2013. Interessen blomstret med en gang og siden da har hun medvirket i alle barneoppsetningene ved teateret. Tidligere har Malin danset ballett og deltatt på danseforestillinger i Grieghallen med Åsane balettskole. Hun har også sunget i kor, en interesse hun tar med seg inn i teateret.

Shanti Golinveaux
Shanti GolinveauxShanti er 11 år og har vært elev på teaterskolen ved Fyllingsdalen teater siden høsten 2013. Hun har tidligere medvirket i «Annie»,»Oliver» og «Pippi langstrømpe».

Mie Pedersen Vestreim
Mie Pedersen VestrheimMie er tolv år og har siden 2008 vært aktiv på Fyllingsdalen teater. Hun startet på teaterskolen og medvirket i sin første oppsetning, “Hakkebakkeskogen”, samme år. Siden den gang har hun medvirket i alle stykkene som har vært satt opp ved teateret.

Iben Pedersen Vestreim
Iben VestrheimIben er seksten år, men har allerede rukket å være aktiv på Fyllingsdalen teater i tolv år. I en alder av fire år debuterte hun på scenen og har siden den gangen deltatt i alle produksjonene ved teateret. I tillegg til sitt engasjement innenfor barneteater, har Iben medvirket i begge ungdomsforestillingene satt opp av Bergen Teater Ungdom (BTU) ved Fyllingsdalen teater. Nå sist aktuell som Wendla Bergmann i produksjonen Våryr (Spring Awakening). Iben har også spilt inn en kortfilm i regi av Vestnorsk filmsenter og hun går på dramalinjen på Fyllingsdalen vgs. På fritiden deltar hun på Fyllingsdalen teater sin teaterskole.

Mia Eide Dahling
Mia Eide DahlingMia er tolv år, og startet ved Fyllingsdalen teaterskole høsten 2012. Siden den gang har hun medvirket i en rekke oppsetninger ved teateret: I «En julefortelling” og “Pinocchio” som bybarn, i «Annie» som barnehjemsbarnet «Tessie», i “Jul i Vennebyen” som alv, og i «Pippi» som sjørøver/elev. Høsten 2013 medvirket Mia i “Robin Hoods hjerte” som «Sarah» ved Den Nationale Scene. Hun har også medvirket i Krabatene sin oppsetning “Kaptein Knurr” i Gamle Bergen, sommeren 2014.

Sindre Revheim Svellingen
Sindre Revheim SvellingenSindre er fjorten år og har gått på teaterskole og spilt teater på Fyllingsdalen teater siden høsten 2009. Han debuterte på scenen under oppsetningen “Annie”, samme året som han startet ved teateret. Han gikk videre til å spille i “Hakkebakkeskogen” og siden den gang har han spilt i de fleste oppsetningene ved teateret. Våren 2014 medvirket Sindre igjen i oppsetningen “Annie” ved Fyllingsdalen teater.
Høsten 2012 debuterte Sindre på Den Nationale Scene, hvor han hadde rollen som Alexander i “Fanny og Alexander”

Sara Øvrebø Jacobsen
S​ara Ovrebo JacobsenSara er tolv år gammel og har vært medvirket på Fyllingsdalen teater i mange år. Med en mor som tidligere var skuespiller ved teateret og i dag er en stor del av produksjonsteamet, så var skuespill et naturlig valg for Sara. Hun har tidligere medvirket i bl.a “Snehvit”, “Ronja Røverdatter”, “Oliver” og “Annie”. Sommeren 2014 medvirket hun også i Krabatene sin oppsetning, “Kaptein Knurr”, i Gamle Bergen.

Henrik Rognaldsen
Henrik RognaldsenHenrik er seksten år og har vært delaktig på Fyllingsdalen teater siden 2010. Han debuterte på den lille scenen i Fyllingsdalen samme år, under produksjonen “Snehvit”. Siden den gang har han medvirket i flere oppsetninger, bl.a “Folk og røvere i Kardemommeby”, “Hakkebakkeskogen” og “En julefortelling”. Høsten 2012 debuterte Henrik på Den Nationale Scene under oppsetninger “Fanny og Alexander”, hvor han spilte rollen som Alexander. Henrik har også medvirket i u​ngdomsforestillingen “Våryr” (Spring Awakening), satt opp av Bergen Teater Ungdom (BTU) ved Fyllingsdalen teater.

Camilla Lunde Sørensen
Camilla Lunde SorensenCamilla er fjorten år og debuterte på Fyllingsdalen teater under oppsetningen “Oliver Twist”, høsten 2014. Hun er elev ved teaterskolen på Fyllingsdalen teater og gikk tidligere på Vestlandske Teatersenter. I den forbindelse medvirket hun i bl.a “Askeladden” og “Svarte Mathilda”.

Nora Toll­-Messia
Nora Toll­MessiaNora er ni år og har vært elev ved teaterskolen på Fyllingsdalen teater siden 2012. Hun debuterte på scenen under “En julefortelling” samme år, og har siden den gang medvirket i “Folk og røvere i Kardemommeby”, “Annie” og “Jul i Vennebyen”. Fra hun begynte på teaterskolen for snart 3 år siden og fikk oppleve gleden og enegien av å stå på scenen, har hun elsket teater og er sikker på at det er det hun vil holde på med. I tillegg til sin interesse for teater, liker også Nora å synge og synger i Biskopshavn Barnekor på fjerde året.

En smakebit: