Intervju med regissør Ann-Terese Aasen

2020 starter med et fargerikt og dyrisk smell når musikalen Ulverock får æren av å åpne teateråret i Fyllingsdalen.

Fortellingen om ulven og geitekillingene er gjerne mest kjent for det norske folk gjennom den tradisjonelle 70-tallsfilmen Med Grimm og Gru som sendes på NRK i julen. Historien omhandler geitemamma Lykle som lærer de små geitekillingene sine en unik melodi som bare familien kjenner, slik at barna vet at det er trygt å åpne døren for henne om kveldene. Alt tar en dramatisk vending når Vargen Skrubb lærer seg teksten for å ta seg inn til geitekillingene. Sangen Mom is home er et av kjennetegnene fra filmen som bringer frem minner hos publikum.

Regissør Ann-Terese Aasen sier at publikum kan forvente seg en kjærlig, morsom og spennende forestilling, samtidig som den formidler konsekvensene av utenforskap.

– Det vil bli mange flotte sang- og dansenumre. I tillegg får publikum noen utenom det vanlige kunstneriske og spektakulære scener, utført av unge sirkusartister fra teaterets sirkusskole.

Ann-Terese Aasen er en av Bergens mest anerkjente koreografer, med oppdrag over hele landet. Siden 2008 har hun koreografert de fleste forestillingene ved Fyllingsdalen Teater, i tillegg til å ha regissert Oliver Twist (2014), Hakkebakkeskogen (2015) og Hekseringen (2017 og 2018), sistnevnte i samarbeid med Ronnie Mega Herdlevær. Ulverock blir dermed den fjerde forestillingen hun regisserer ved Fyllingsdalen Teater.

– Da teatersjef Jørn Kvist ringte meg og spurte om jeg ville ha regi på Ulverock, ble jeg så utrolig glad! Jeg har et stort hjerte i dansen, og dette er en forestilling hvor dans og bevegelse vil ha en stor rolle. Ulverock er et helt spesielt univers å få leke seg i, med morsomt manus, artige karakterer, flott musikk, mye bevegelse, samtidig som den har en alvorlig undertone, sier Aasen.

Hun ønsker å beholde de sterke visuelle inntrykkene fra filmen gjennom kostymer og kulisser, i all sin fargeprakt og tydelige 70-tallslook. Vi har også vært så heldige å få låne en del av parykkene som ble brukt da stykket ble satt opp på DNS i 2012. Blant skuespillerne finner vi kjente navn som Christine Guldbrandsen og Stig van Eijk, blant annet kjent fra Eurovision, samt Arild Brakstad, som står bak Svartediket og Det Sorte Gullet. I tillegg til dette møter vi naturligvis også en hel drøss av talentfulle skuespillere fra teaterets egne rekker.

– Kristoffer Skinlo